نوشته شده توسط : شرکت پویاپرداز

اخذ گواهینامه ایزو می تواند ابزار مفیدی برای افزایش اعتبار شما باشد. هزینه اخذ گواهینامه های ایزو، وابسته به فاکتورهای متعددی است که هر یک از آنها در قیمت و هزینه های ثبت و صدور گواهینامه های ایزو تاثیر گذار هستند. مهمترین آیتم در برآورد قیمت  گواهینامه های ISO، مرتبط با اعتبار گواهینامه های صادره ایزو است و سازمانها باید دقت داشته باشند که برای گواهینامه جعلی ایزو، مبلغی هزینه نکنند. 

iso

کلیاتی در مورد استاندارد های ایزو و فرآیند اخذ گواهینامه ایزو

با نشان دادن اینکه محصول یا خدمات شما انتظارات مشتریان شما را برآورده می کند، سازمان شما در چشم مشتریان موجه تر دیده می شود. برای برخی از صنایع، اخذ گواهینامه ایزو و دریافت گواهینامه های ایزو مرتبط یک الزام قانونی یا قراردادی است.

گواهینامه ایزو چیست؟

گواهینامه ایزو گواهی می دهد که یک سیستم مدیریت، فرآیند تولید، خدمات یا رویه مستندسازی تمام الزامات استانداردسازی و تضمین کیفیت را دارد. ISO (سازمان بین المللی استاندارد) یک سازمان مستقل، غیر دولتی و بین المللی است که استانداردهایی را برای تضمین کیفیت، ایمنی و کارایی محصولات، خدمات و سیستم ها ایجاد می کند.

گواهینامه های ISO در بسیاری از زمینه های صنعت، از مدیریت انرژی و مسئولیت اجتماعی گرفته تا تجهیزات پزشکی و مدیریت انرژی وجود دارد. استانداردهای ISO برای اطمینان از سازگاری وجود دارد. هر گواهی استانداردها و معیارهای جداگانه ای دارد و به صورت عددی طبقه بندی می شود.

دریافت و اخذ گواهینامه ایزو به چه معناست؟

داشتن گواهینامه ایزو به این معنی است که شما برای اخذ گواهینامه ایزو توسط یک شخص ثالث مستقل ممیزی شده اید و نشان داده اید که کسب و کار شما مطابق با الزامات آخرین استانداردهای فرآیند کیفیت تعیین شده توسط سازمان استاندارد بین المللی است. دریافت گواهینامه ایزو نشان می دهد که فرآیندهای شما به طور مؤثر کار می کنند و با بهترین شیوه های بین المللی (معروف به استاندارد) مطابقت دارند.

این برای شرکت شما هم در داخل و هم در خارج مفید است. در داخل، زیرا احتمالاً محصولات با کیفیت بهتری تولید و ارسال می کنید که مشتریان شما را خوشحال می کند و به موقع به دستتان می رسد. و در خارج، زیرا اکنون می توانید این واقعیت را به جامعه تجاری بیرونی عرضه کنید، که به سطوح فروش بالاتر با مجموعه ای بهتر از مشتریان تبدیل می شود. شرکت‌هایی که فرآیندهای محکمی دارند، محصولات باکیفیت می‌سازند که در صورت نیاز به دستشان می‌رسد و آن شرکت‌ها شهرت و پیروان زیادی پیدا می‌کنند.

گواهینامه های ISO متعددی وجود دارد که مختص صنعت هستند، از مدیریت انرژی و مسئولیت اجتماعی گرفته تا مدیریت ریسک و بهداشت و ایمنی شغلی. هر گواهینامه ISO علاوه بر داشتن معیارها و مجموعه استانداردهای خاص خود به صورت عددی طبقه بندی می شود. به عنوان مثال، گواهینامه ISO برای سیستم های مدیریت کیفیت ISO 9001:2015 است. یعنی عدد استاندارد 9001 است و در سال 2015 منتشر شد.

چرا دریافت گواهینامه ISO برای کسب و کار تولیدی شما مهم است؟

داشتن گواهینامه ISO مزایای متعددی را برای تولیدکنندگان به همراه دارد. دلایل متعددی وجود دارد اما چرا داشتن گواهینامه ISO برای مشاغل تولیدی اهمیت دارد.؟

با آخرین استانداردها و مقررات صنعت به روز باشید

با کسب آخرین گواهینامه ISO، کسب و کار تولیدی شما نشان می دهد که توانایی ارائه محصولات با کیفیت بالا را دارد که تمام مقررات صنعت را رعایت می کند، به موقع تحویل داده می شود و مشتری را خوشحال می کند. این برای کسب و کار شما بسیار مهم است زیرا محصولات شما باید منعکس کننده اقدامات انجام شده برای ایجاد ثبات و اطمینان در بازار تولید جهانی باشد. در یک نکته عملی تر، داشتن گواهینامه ISO به این معنی است که کسب و کار شما تمام ابزار، منابع و تجهیزات لازم برای ایجاد محصول یا خدمات شما را دارد.

القای اعتماد با مشتریان

وقتی کسب و کار تولیدی شما دارای گواهینامه ایزو باشد، به کار شما تبدیل می شود که پایبندی و مطابقت با استانداردهای ISO را نشان می دهد. مشتریان و رگولاتورها می توانند اعتماد کنند که محصولات شما تمام الزامات را برآورده می کنند و کسب و کار شما به طور مداوم مراحل و اسناد مناسب را برای بهبود و حفظ عملکرد شما حفظ می کند.

آیا دریافت گواهینامه ایزو برای سازمان ما مفید است؟

اخذ گواهینامه ایزو می تواند ابزار مفیدی برای افزایش اعتبار شما باشد، با نشان دادن اینکه محصول یا خدمات شما انتظارات مشتریان شما را برآورده می کند، سازمان شما در چشم مشتریان موجه تر دیده می شود. برای برخی از صنایع، اخذ گواهینامه ایزو و دریافت گواهینامه های ایزو مرتبط یک الزام قانونی یا قراردادی است.

آیا سازمان جهانی ایزو گواهینامه ایزو صادر می کند؟

سازمان جهانی استاندارد یا ایزو استانداردهای بین المللی مانند ISO 9001 و ISO 14001 را توسعه می دهد و ایجاد کننده استاندارد های ایزو می باشد، اما در صدور گواهینامه ایزو دخالتی ندارد و گواهی ایزو صادر نمی کند. این کار توسط نهادهای صدور گواهینامه خارجی همانند BRSM انجام می شود، بنابراین یک شرکت یا سازمان نمی تواند توسط ISO گواهی شود و اخذ گواهینامه ایزو از مراجع شخص ثالث امکان پذیر است.

با این حال کمیته ارزیابی انطباق ISO (CASCO) تعدادی استاندارد مربوط به فرآیند صدور گواهینامه ایزو را تولید کرده است که توسط مراجع صدور گواهینامه ایزو همانند شرکت BRSM استفاده می شود.

انتخاب یک سازمان گواهی دهنده ایزو چگونه است؟ برای انتخاب مرجع صدورگواهینامه ایزو به چه نکاتی باید دقت شود؟

یک سازمان برای اخذ گواهینامه ایزو و هنگام انتخاب یک مرجع صدور گواهینامه ایزو، باید:

چندین مرجع صدور گواهینامه ایزو را ارزیابی کند.

بررسی کند که آیا سازمان صدور گواهی ایزو از استاندارد CASCO مربوطه استفاده می کند یا خیر

iso

 

سازمان های بین المللی با همکاری ISO برای اعتباربخشی کدامند؟

انجمن بین المللی اعتباربخشی IAF، انجمن جهانی نهادهای اعتبارسنجی ارزیابی انطباق و سایر نهادهای علاقه مند به ارزیابی انطباق در زمینه های سیستم های مدیریت، محصولات، خدمات، پرسنل و سایر برنامه های مشابه ارزیابی انطباق است که شرکتهای AB اعتبار بخشی شده توسط IAF برای صدور گواهینامه ایزو از اعتبار بالاتری از سایرین برخوردارند.

ILAC سازمانی بین‌المللی برای نهادهای اعتباربخشی است که مطابق با ISO/IEC 17011 فعالیت می‌کند و در اعتباربخشی نهادهای ارزیابی انطباق است که با آزمایشگاه های ذیل مشارکت دارد.

  آزمایشگاه‌های کالیبراسیون با استفاده از ISO/IEC 17025) )

آزمایشگاه های تست و آزمون (با استفاده از (ISO/IEC 17025)، آزمایشگاه های تست پزشکی (با استفاده از ISO 15189))،

نهادهای بازرسی (با استفاده از ISO/IEC 17020) ) و ارائه دهندگان تست مهارت (با استفاده از ISO/IEC 17043)

چگونه می توانم از لوگو ایزو یا آرم ISO استفاده کنم؟

آرم ISO یک علامت تجاری ثبت شده است و نمی تواند توسط هیچکس خارج از سازمان جهانی استاندارد استفاده شود، مگر اینکه مجاز باشد و این مجاز بودن توسط شرکت های معتبر صادر کننده ایزو همانند BRSM برای شما محقق می شود. اگر می‌خواهید از لوگو برای نشان دادن گواهینامه های ایزو اخذ شده استفاده کنید، با مرجع صدور گواهینامه ایزو خود یعنی شرکت BRSM به شماره تماس 02126760001 تماس بگیرید.

چگونه بفهمیم گواهینامه ISO 9001 ارائه شده از سمت تامین کننده معتبر است؟

اولین کاری که باید هنگام ارزیابی یک تامین کننده بالقوه بر اساس گواهینامه ISO 9001 ارائه شده توسط آنها انجام دهید این است که درخواست کنید یک کپی از اصل گواهینامه ایزو 9001 را در اختیار شما قرار دهند. اگر شرکت واقعاً دارای گواهینامه معتبر ایزو است، آنها نباید با ارائه یک کپی از گواهینامه خود به شما مشکلی داشته باشند. هنگامی که آن را دارید، می توانید بررسی های زیر را انجام دهید:

1. فقط شرکت های صادرکننده معتبر ایزو، مجاز به دادن گواهینامه ISO 9001 هستند. یک سازمان نمی تواند خود گواهینامه صادر کند. بنابراین، به دنبال نام ثبت کننده (به عنوان مثال، BRSM، BSI، DNV و غیره) باشید.

2. به دنبال نام نهاد اعتباربخشی (به عنوان مثالNACI، IAS، UKAS، و غیره) باشید. اگر مهری از یک نهاد تأیید صلاحیت می بینید، می توانید دریابید که آیا این نهاد اعتباربخشی عضو انجمن بین المللی اعتباربخشی (IAF) است یا خیر. اگر هیچ مهری از سوی سازمان اعتباربخشی روی گواهی وجود ندارد، باید در مورد اینکه آیا ثبت کننده صلاحیت ممیزی را دارد یا خیر، مشکوک باشید.

به طور مثال اگر شرکت BRSM را برای صدور گواهینامه های ایزو خود انتخاب نمایید و اخذ گواهینامه ایزو خود را به این شرکت معتبر صادر کننده گواهینامه ایزو بسپارید، می توانید تاییدیه نهادهای اعتبار بخشی همانند مرکز ملی تایید صلاحیت NACI و یا IAS امریکا و ... را بر روی گواهینامه های ایزو صادره این شرکت مشاهده کنید.

اهمیت اخذ گواهینامه ایزو در چیست؟

گواهینامه ایزو

در یک بازار جهانی، باید کنترل‌ها و تعادل‌ها وجود داشته باشد. در غیر این صورت، حفظ ثبات و کیفیت در بین صنایع و کشورها دشوار خواهد بود. استانداردهای بین المللی به حفظ شرایط بازی کمک می کند و یکی از این سازمان ها ISO است.

نحوه دریافت گواهینامه ISO (اخذ ایزو)

افراد نمی توانند گواهی ISO را دریافت کنند - فقط کسب و کارها و سازمان ها می توانند. علاوه بر این، ISO گواهینامه را ارائه نمی کند. صدور گواهینامه فقط از طریق سازمان های شخص ثالث امکان پذیر است. با این حال، همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، ISO دارای کمیته ارزیابی انطباق CASCO است که صلاحیت های فرآیند صدور گواهینامه را مدیریت می کند.

هنگام انتخاب یک مرجع صدور گواهینامه، مهم است که چند شرکت صدور گواهینامه ایزو را ارزیابی کنید تا بهترین و معتبر ترین را برای سازمان خود انتخاب کنید. یکی از نکاتی که باید در نظر گرفت این است که آیا آن شرکت CB از آخرین استانداردهای مربوطه استفاده می کند و آیا آنها یک سازمان معتبر هستند یا خیر. جدول زمانی آموزش صدور گواهینامه به عوامل متعددی از جمله مطالعه الزامات، سطح آمادگی یک سازمان و اندازه و پیچیدگی سازمان بستگی دارد. اکثر آنها می توانند انتظار داشته باشند که گواهینامه خود را در سه تا شش ماه دریافت کنند.

بررسی اجمالی گواهینامه ISO

گواهی ایزو گواهینامه ای است که استانداردهایی را در اختیار سازمان ها قرار می دهد و در نتیجه راه نوآوری و توسعه تجارت را نشان می دهد. گواهی ایزو برای تشکیل استانداردهای خاصی که کیفیت، ایمنی و کارایی محصولات و خدمات را تضمین می کند، الزامی است. همچنین تضمین می کند که محصولات و خدمات شرکت مطابق با الزامات مشتری و مقررات است. این گواهی می دهد که سیستم مدیریت شرکت با استاندارد ISO که برای کسب و کار، مشتریان و کارکنان/تیم مفید است مطابقت دارد.

علاوه بر این، گواهینامه ISO به نشان دادن بهبود مستمر کمک می کند. همچنین گواهی می دهد که فرآیند زیر تمامی معیارهای استانداردسازی و بررسی کیفیت را برآورده کرده است. این گواهینامه در زمینه های مختلفی صادر می شود و هر گواهینامه ISO دارای مجموعه ای از معیارهای متفاوت است، مانند:

سیستم مدیریت،

فرآیند تولید، و

خدمات یا فرآیند مستندسازی

مراحل دریافت گواهینامه ایزو معتبر (اخذ ایزو معتبر)

سازمان ها برای استفاده از مزایا و مواهب اخذ گواهینامه ایزو، باید یک شرکت معتبر گواهی دهنده ایزو را انتخاب نمایند تا با دریافت گواهینامه ایزو معتبر، شهرت سازمانی خود را خدشه دار ننمایند. برخی از شرکت‌های متقاضی گواهینامه ایزو، به سبب بالاتر بودن هزینه صدور گواهینامه ایزو در CB های معتبر به سمت گواهینامه های ایزو تقلبی و شرکت های صادر کننده نامعتبر می روند که این امر تبعات منفی زیادی را برای شرکتهای دریافت کننده در پی خواهد داشت.

iso

چه چیزی هزینه گواهینامه ISO شما را پوشش می دهد؟ گواهینامه ایزو دریافتی شامل چه هزینه هایی می شود؟

هزینه اخذ گواهینامه های ایزو، وابسته به فاکتورهای متعددی است که هر یک از آنها در قیمت و هزینه های ثبت و صدور گواهینامه های ایزو تاثیر گذار هستند. مهمترین آیتم در برآورد قیمت گواهینامه های ایزو، مرتبط با اعتبار گواهینامه های صادره ایزو است و سازمانها باید دقت داشته باشند که برای گواهینامه جعلی ایزو، مبلغی هزینه نکنند. هزینه دریافت گواهینامه ایزو برای هر سازمان و سیستم مدیریتی متفاوت است. همچنین، هر گواهینامه ISO هزینه متفاوتی را می طلبد. برخی از عوامل رایجی که قیمت گواهینامه ایزو را تعیین می کنند عبارتند از:

هزینه های مشاوره/آماده سازی

برای آماده شدن برای ممیزی، سازمان ها باید الزامات استاندارد ایزو را که برای آن درخواست می کنند، پیاده سازی کنند. برای دستیابی به این الزامات اگر یک سازمان نیاز به مشاوره داشته باشد ، می باید از میان مشاوران سیستمهای مدیریت انتخاب و یا توسط تیم داخلی خود بندها و الزامات یک استاندارد ایزو را پیاده سازی کند.

بررسی کند که آیا شرکت صدور گواهینامه ایزو معتبر است یا خیر.

برای یافتن یک نهاد صدور گواهینامه ایزو معتبر، با نهاد ملی اعتباربخشی آن کشور به طور مثال مرکز ملی تایید صلاحیت اداره استاندارد تماس گرفته شود یا از از نهاد جهانی IAF تالار بین المللی اعتباربخشی بازدید کند و نام شرکت CB یا صادرکننده گواهی ایزو را در آن جستجو کند.

 




:: بازدید از این مطلب : 79885
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: